Kolor ma znaczenie

Niezależnie czy jesteś przedsiębiorcą, i czytając ten artykuł szukasz inspiracji do tworzenia identyfikacji wizualnej swojej firmy, czy projektujesz strony internetowe albo materiały reklamowe, nie możesz pominąć roli, jaką odgrywa kolor produktu.

Percepcja barw to temat, którego korzenie sięgają w psychologii. Jak jednak odbierane są konkretne kolory w reklamie?

b1

Kolor czarny w działalności marketingowej jest synonimem luksusu. Kojarzony z elegancją, szykiem będzie dobrze współgrał w przedstawianiu dóbr luksusowych jak zegarki, samochody, marki premium.

b2

Kolor najbardziej przyciągający wzrok. Z jednej strony kojarzony z ostrzeżeniem, z drugiej z pasją, namiętnością, miłością. Ten kolor świetnie sprawdza się w akcjach promocyjnych i rabatowych.

b3Energiczna i żywa barwa symbolizująca witalność, aktywność, ruch. W działaniach marketingowych skłania do szybkiego podjęcia decyzji.

 

b4Kolor radości, optymizmu, relaksu. Dobrze reprezentuje marki skupione wokół wolnego czasu, podróży, jedzenia. Kolor żółty ostrzega, jego nadmiar może wzbudzać nerwowość i rozdrażnienie.

 

b6Kolor bezpieczeństwa oraz zaufania. Kojarzony ze spokojem, duchowością, pokojem, mądrością i prawdą. Hamuje apetyt. Dobrze sprawdza się w branżach innowacyjnych, wielkich markach a także związanych z wodą czy powietrzem.

 

 

b7To kolor natury. Kojarzony z ekologią, w marketingu podkreślać może naturalne pochodzenie produktu, lub bezpieczeństwo w jego użyciu.


Oczywiście odbiór uzależniony jest bezpośrednio od odbiorców, ich z kolei możemy skategoryzować na różne sposoby.

Płeć: kiedy targetem produktu jest jedna tylko grupa: mężczyźni lub kobiety, zdecydować można się na bardziej precyzyjną interpretację odbioru barw:

colors

Wiek: Tu preferencje zależą nie tylko od różnic pokoleniowych, ale także związane są z postępowym pogarszaniem się widzenia. Generalnie ludzie starsi wolą kolory stonowane, spokojne, młodzież natomiast kolory żywe, intensywniejsze.

Pochodzenie: różnice kulturowe mogą znacznie wpływać na odbiór barw, warto o tym pamiętać, kiedy kierujemy produkt na konkretny rynek. Kolor biały na przykład w kulturze zachodniej kojarzony jest z niewinnością i czystością, w Indiach, Chinach czy Japonii to najbardziej pechowa barwa. W krajach arabskich kolor fioletowy przychodzi na myśl prostytucję, zieleń z kolei na rynku amerykańskim to kolor majętności.

 

Dobór odpowiedniej kolorystyki ma ogromne znaczenie w marketingu, bowiem 80% bodźców docierających do konsumenta, to te wzrokowe.