Design thinking, czyli projektuj kreatywnie

Szukasz pomysłu na produkt lub usługę? A może potrzebujesz nieszablonowego rozwiązania jakiegoś problemu? Przeczytaj, jak może Ci w tym pomóc metoda design thinking.

Design Thinking
Czym jest design thinking?

Design thinking to metoda kreatywnego rozwiązywania problemów oraz tworzenia produktów i usług. Jeśli nikt wcześniej nie znalazł odpowiedzi na problem, z którym się mierzysz, albo chcesz, by Twój produkt był naprawdę oryginalny – ta metoda jest dla Ciebie. DT nie polega na odtwórczym bazowaniu na już dostępnych rozwiązaniach – efektem pracy tą metodą ma być coś naprawdę innowacyjnego.

Z design thinking może korzystać każdy: małe i duże firmy, szkoły, organizacje pozarządowe. Słowem – każdy, kto stawia sobie za cel stworzenie nieszablonowych rozwiązań, niezależnie od dziedziny, w jakiej się porusza. Nieważne, czy Twoim celem jest zaprojektowanie aplikacji dla firmy, która świadczy innowacyjne usługi, dotarcie ze swoim produktem do nowej grupy odbiorców czy udoskonalenie już dostępnego rozwiązania – design thinking będzie pomocne w każdej z tych sytuacji.

Każdy pomysł jest dobry

Kluczem do wygenerowania pomysłów na innowacyjny produkt czy usługę jest zrozumienie potrzeb osób, które będą z nich korzystać. Dlatego zespół, który pracuje nad danym rozwiązaniem, powinien składać się z osób, które będą mogły spojrzeć na problem z zupełnie różnych perspektyw.

Pierwszym etapem design thinking jest wejście w skórę klienta lub odbiorcy. Należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań: czego potrzebuje? Czym się kieruje przy dokonywaniu wyborów? Co ma wpływ na jego decyzje?

Następne kroki to zdefiniowanie właściwej potrzeby wobec produktu lub usługi i wygenerowanie jak największej liczby pomysłów na jej zaspokojenie. Metoda design thinking zakłada, że nie ma złych pomysłów. Wszystko, co przyjdzie do głowy członkom grupy, powinno zostać zapisane. Nigdy nie wiadomo, która myśl okaże się źródłem fantastycznego rozwiązania. Następnie członkowie grupy wspólnie wybierają najlepszy pomysł i wykonują prototyp rozwiązania.

Prototyp nie ma być dokładnym odzwierciedleniem produktu końcowego. Jego celem jest zaprezentowanie użytkownikom najważniejszych cech i funkcjonalności rozwiązania. Jeśli po konsultacji z użytkownikami okaże się, że trzeba będzie coś zmienić – a bardzo możliwe, że tak się stanie – nikt nie będzie miał poczucia, że zmarnowano mnóstwo czasu na przygotowanie czegoś, co i tak wymaga poprawy. Jak w prosty sposób przygotować prototyp? Sposobów jest wiele. Jako przykładem weźmy aplikację. Prototyp aplikacji można przygotować rozpisując jej funkcje na kartonowych planszach czy nawet prezentując jej założenia ustnie.

Ostatnim etapem przed wdrożeniem jest testowanie.  Musi się ono odbyć w realnym środowisku, na użytkownikach, którzy będą korzystać z zaprojektowanego rozwiązania. Testowanie pozwala sprawdzić, co działa, a co wymaga poprawy.

Design Thinking

Wypróbuj sam

Pamiętaj, że projektowanie z wykorzystaniem design thinking nie zawsze jest procesem linearnym – w każdym momencie zespół może dojść do wniosku, że trzeba się cofnąć do wcześniejszych kroków. Na przykład na etapie testowania może się okazać, że żaden z wygenerowanych pomysłów nie zaspokaja potrzeb użytkowników. W takiej sytuacji należy się zastanowić, czy wzięto pod uwagę zbyt małą liczbę pomysłów, czy może błędnie zdefiniowano potrzebę użytkowników.

Jedno jest pewne – skupiając nie tyle na sposobie wprowadzenia w życie narzuconej koncepcji, lecz przede wszystkim na wygenerowaniu jak najlepszych pomysłów, design thinking umożliwia stworzenie produktów i usług, które użytkownicy pokochają.