Jak napisać dobry brief?

Dobrze przygotowany brief jest podstawą współpracy między klientem a wykonawcą projektu. Jak go napisać, by agencja dokładnie wiedziała, co, jako klient, masz na myśli?

brief

Co to jest brief?

Jest to przygotowany przez klienta dokument, który zawiera informacje na temat firmy i danego projektu. Po co robi się brief? Po to, żeby wykonawca mógł stworzyć projekt odpowiadający wyobrażeniu klienta, a wcześniej odpowiednio go wycenić [można dać link do art. o cenach]. Niektórzy klienci traktują brief po macoszemu, wychodząc z założenia, że i tak będą w stałym kontakcie z agencją – to błąd. Oczywiście, projektanci wezmą pod uwagę wszelkie dodatkowe informacje i ustalenia, ale to właśnie brief będzie dla nich podstawą podczas tworzenia projektu. Dlatego powinien być gruntownie przemyślany i przygotowany tak, by zawierał najważniejsze, z punktu widzenia klienta, informacje na temat zamówienia.

Jak przygotować brief?

brief

Dokument powinien uwzględniać wszystko to, co pomoże projektantom urzeczywistnić Twoją wizję. Co zawrzeć w briefie?

Informacje o firmie – jakie są jej cele i misja? Jakie są jej mocne i słabe strony? Co ją wyróżnia?
Informacje o projekcie – jaki jest jego cel? Czemu ma służyć? Kto będzie jego grupą docelową? Co ma pomyśleć odbiorca, gdy go zobaczy?
Przykłady konkurencji – jakie firmy są najmocniejszymi graczami w Twojej dziedzinie?
Inspiracje – jaka firma lub przedsiębiorca stanowi dla Ciebie wzór i dlaczego?
Sugestie – co na pewno musi się znaleźć w projekcie? Jaki styl i kolorystyka Ci odpowiadają?
Budżet – ile pieniędzy możesz przeznaczyć na projekt?
Harmonogram prac – kiedy mają zostać przekazane poszczególne etapy projektu? Kiedy Ty będziesz w stanie dostarczyć agencji wszelkich niezbędnych informacji?

Bądź dokładny. Informacja, że projekt ma być „przyciągający uwagę i wyjątkowy” naprawdę nic nie wnosi. Najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o bardziej szczegółowe wyjaśnienie tego, co się za tym kryje. Ale równie dobrze mógłbyś otrzymać projekt zaiste wyjątkowy, ale… kompletnie niezgodny z Twoją wizją. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na napisanie precyzyjnego, wyczerpującego briefu.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda anty-brief, odwiedź na Facebooku fanpage „Co znosi psychika grafika”. I staraj się nie robić tego samego Twojej agencji 🙂

 

brief