(Polski) Fixed Price vs Time and Material

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zastanawiasz się, od czego będzie zależeć cena projektu, którego wykonanie powierzasz agencji? Projektanci graficzni stosują różne metody obliczania kosztów swojej pracy. Przeczytaj, na czym polegają metody Fixed Price oraz Time and Material.

 

Fixed Price, czyli stała cena

Metoda Fixed Price polega na określeniu stałej kwoty za cały projekt oraz ustaleniu zakresu i harmonogramu prac projektantów. Cena, którą zaproponuje Ci agencja, będzie wynikiem analizy Twoich potrzeb i ilości czasu, jaką projektanci spędzą na wykonaniu zadania.

Taki sposób rozliczania się za wykonaną pracę wydaje się najrozsądniejszy – w końcu klient z góry zna cenę za usługę. Warto jednak mieć na uwadze, że przy Fixed Price kwota podana przez agencję zazwyczaj liczona jest „z górką”. Ma to swoje uzasadnienie: uwzględniając nadwyżkę, agencje zabezpieczają się na wypadek nieprzewidzianych przeszkód i problemów przy pracy (a takie zdarzają się nierzadko). Decydując się na tę metodę, trzeba też wziąć pod uwagę, że jeśli specyfikacja nie została przygotowana właściwie na samym początku, każda zmiana w trakcie projektu będzie oznaczać podwyższenie ceny.

Time and Material, czyli bieżąca kontrola nad projektem

time and material

Przy rozliczaniu się za pomocą metody Time and Material, na początku nie będziesz znać ceny całego projektu. Ta metoda da Ci jednak możliwość kontrolowania jego przebiegu na każdym etapie, a agencji będziesz płacić za pracę wykonaną w zweryfikowanym przez siebie okresie.

W tym przypadku projektanci nie opierają się wyłącznie na otrzymanych na początku wytycznych, lecz biorą pod uwagę sugestie zamawiającego, dzięki czemu kluczowe decyzje dotyczące rozwoju projektu podejmowane są na bieżąco. W Time and Material wszystkie zmiany i poprawki nie są tak drogie i czasochłonne, jak w przypadku Fixed Price. Jeśli jednak klient sam do końca nie wie, czego oczekuje, a do tego ma problem z zaufaniem projektantom – pojawia się problem i zbędne koszty.

Która metoda jest lepsza?

decision

To zależy. Metoda Fixed Price sprawdzi się świetnie, jeśli jesteś pewien, że dokładnie określiłeś swoje wymagania dotyczące projektu, a do tego wolisz od początku do końca powierzyć jego realizację specjalistom. Time and Material z kolei będzie lepszym wyborem, jeśli Twój projekt jest złożony i trudno go całościowo zdefiniować na samym początku. Jeśli do tego jesteś w stanie dać agencji konstruktywny feedback na każdym etapie projektu, możesz śmiało zdecydować się na tę metodę wyceny.

 

Fixed Price Time and Material
– precyzyjnie zdefiniowany ostateczny kształt projektu
– sprawdzona lub rekomendowana agencja
– brak możliwości kontroli nad projektem ze strony klienta
– trudność w precyzyjnym zdefiniowaniu kształtu projektu
– możliwość bieżącej weryfikacji przebiegu prac przez klienta

 

A może obie?

Niektóre agencje – w tym my – do rozliczania się za wykonane projekty wykorzystują połączenie obydwu metod. Do uzgodnionego etapu projekt jest wyceniany w oparciu o metodę Fixed Price, zaś przy dodatkowych pomysłach i dalszym rozwoju projektu stosujemy metodę Time and Material.

Jeśli masz pytania dotyczące powyższych metod lub chciałbyś wycenić swój projekt – napisz lub zadzwoń do nas. Z przyjemnością odpowiemy na każde Twoje pytanie.

visiontrust