(Polski) Dlaczego firmy angażują się w akcje charytatywne?

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Coraz więcej firm angażuje się w działania o charakterze dobroczynnym. Dla niektórych osób jest to dobry znak, inni upatrują w tym tylko przemyślane posunięcia wizerunkowe. Jakie są korzyści z angażowania się przez firmy w działalność charytatywną?

csr

Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR (Corporate Social Responsibility), to prowadzone przez firmy zakrojone na szeroką skalę działania o charakterze dobroczynnym. Jak czytamy na stronie odpowiedzialnybiznes.pl, zgodnie z normą ISO 26000 odpowiedzialność społeczna to “odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji oraz działań na społeczeństwo i środowisko poprzez etyczne i przejrzyste zachowanie”. Odpowiedzialność ta może dotyczyć wielu obszarów: m.in. praw człowieka, środowiska, społeczności lokalnych czy ładu organizacyjnego.

CSR-em nie będzie jednorazowe wsparcie zbiórki pieniędzy na dany cel, ale regularne podejmowanie zorganizowanych działań. Jakich? Może to być organizowanie kampanii społecznych, współpraca z organizacjami pozarządowymi, wolontariat czy ograniczanie emisji odpadów, gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń.

W działania oparte na społecznej odpowiedzialności biznesu angażuje się coraz więcej przedsiębiorstw – robią to nie tylko bogate międzynarodowe korporacje, ale i mniejsze firmy. Co im to daje?

Po pierwsze

Poprawia się ich wizerunek. To z kolei przyciąga klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na to, czy firma prowadzi odpowiedzialny biznes, a także nowych pracowników, którym zależy na pracy w firmie o dobrej reputacji. Stosowanie zasad CSR sprawia, że firma jest bardziej konkurencyjna – także na Zachodzie, gdzie nie stanowi to już tylko dodatkowego atutu przedsiębiorstwa, lecz jeden z kluczowych czynników strategii prowadzenia firmy.

Po drugie

Akcje dobroczynne angażują pracowników. Coraz mniej osób traktuje pracę jako zło konieczne, gdzie trzeba przyjść, odbębnić 8 godzin i wrócić do „prawdziwego życia”. Żeby tak się jednak działo, firma musi tworzyć sprzyjające warunki – a poczucie, że jest się potrzebnym i ma się realny wpływ na poprawę komfortu życia innych osób czy stanu środowiska naturalnego, stanowi konkretną motywację. Ludzie lubią czuć się potrzebni i chcą nieść pomoc, ale czasem nie wiedzą, jak się do tego zabrać. Ułatwienie im tego przez pracodawcę sprawi, że większość z nich chętnie zaangażuje się w działania charytatywne.

Po trzecie

Last but not least – działania CSR-owe niosą za sobą realną korzyść. Wpływają na zaangażowanie ludzi w zorganizowane akcje charytatywne, zwiększają ich świadomość w sprawie profilaktyki raka piersi, segregowania odpadów, marnowania żywności, problemów społeczności lokalnych… Problemów jest wiele, firmy mają więc szeroki wybór spraw, w które mogą się zaangażować.

„Pier(w)si do komplementów”

http://kampaniespoleczne.pl
Plakat akcji „Pier(w)si do komplementów”, który zachęcał kobiety do wykonania badań mammograficznych przy wybranych sklepach Intermarché i Bricomarché [http://kampaniespoleczne.pl]

Pojawiające się pytania

Czy wszystkie te akcje faktycznie wynikają z potrzeby serca przedsiębiorców? Czy angażowanie się przez nich w CSR-y nie jest podyktowane tylko i wyłącznie chęcią poprawy wizerunku?

Cóż, prawdopodobnie znalazłyby się firmy, które angażują się w działalność charytatywną z czysto biznesowych pobudek; takie, które głoszą konieczność działania na rzecz poprawy stanu środowiska, a w których niepotrzebnie wyrzuca się kilogramy papieru. Uświadomienie, że działania CSR należy wdrażać również na poziomie mikro, powinno leżeć w gestii osób odpowiedzialnych za edukację wewnętrzną w firmie. Jeśli angażowanie się w CSR jest wynikiem chłodnych kalkulacji – cóż, pozostaje się cieszyć, że ich efekt uboczny przyniesie coś dobrego.

„Odkryj swoją moc z Atomówkami”

Plakat akcji „Odkryj swoją moc z Atomówkami”, poprzez którą Cartoon Network chciał wzmocnić w dzieciach poczucie pewności siebie [http://www.kampaniespoleczne.pl]
Plakat akcji „Odkryj swoją moc z Atomówkami”, poprzez którą Cartoon Network chciał wzmocnić w dzieciach poczucie pewności siebie [http://www.kampaniespoleczne.pl]

Mimo wszystko warto wierzyć, że nawet, jeśli potrzeba serca nie jest głównym powodem angażowania się firm w CSR-y, to ich zarząd i pracownicy czerpią satysfakcję z tego, że dzięki nim jakiś kawałek rzeczywistości będzie choć trochę lepszy.